کد مطلب:27282
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
آيا همه ي مصاديق خمس كه در فقه شيعه هست در قرآن كريم آمده است؟
مي گويند بر فرض كه غنيمت به معناي عام باشد بعضي از مواردي كه در فقه شيعه از مصاديق خمس است ربطي به غنايم ندارد مانند مال حلال مخلوط به حرام و يا زميني كه كافر ذمي از مسلماني مي خرد اين موارد با اين كه در قرآن نيست چرا در فقه شيعه موجود است؟
هيچ مانعي ندارد كه قرآن كريم به قسمتي از بحث اشاره كند و قسمت هاي ديگر در سنت بيان شود و اين موضوع موارد فراواني دارد به طور مثال در قرآن مجيد نمازهاي پنج گانه ي روزانه صريحاً آمده است و همچنين به نماز طواف كه از نمازهاي واجب است اشاره دارد؛ ولي از نماز آيات كه مورد اتفاق تمام مسلمانان اعم از شيعه و سني است سخني به ميان نيامده است و همچنين نماز قضا و مانند آن و هيچ كس را نمي يابيم كه بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر ص آمده است نبايد به آن عمل كرد و يا اين كه چون در قرآن كريم به بعضي از غسل ها اشاره شده و سخن از بعضي به ميان نيامده است بايد از آن صرف نظر كرد. اين منطقي است كه هيچ مسلماني آن را نمي پذيرد؛ بنابراين هيچ اشكالي ندارد كه قرآن تنها قسمتي از موارد خمس را بيان كرده باشد و بقيه را موكول به سنت نمايد. (5)
منابع و مآخذ:
1. سوره مباركه انفال، آيه 21
2. محمد جواد مغنيه، الفقه علي المذاهب الخمس 186، مستندالعروةالوثقي، كتاب الخمس، ص343
3. سوره مباركه انفال، آيه41
4.ر.ك: وسائل الشيعه، ج6، ص337، ابواب ما يجب فيه الخمس؛ ص355، ابواب قسمة الخمس
5. ر.ك: صد و ده پرسش از حضرت آيت ا... ميلانيره، ص270
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.